A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Спаська гімназія
Кролевецької міської ради

Методичні рекомендації НУШ на 2021-2022 н.р

Дата: 22.09.2021 08:30
Кількість переглядів: 121

ЩО ДОСЛІДИТИ В ЗАКОНІ, ЩОБ ОРГАНІЗУВАТИ ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС

Організація освітнього процесу врегульована Законом України “Про повну загальну середню освіту“ (стаття 10). У цій статті треба звернути увагу на те, що:

Освітній процес організовується, зокрема, відповідно до освітньої програми;

Освітній процес організовується в безпечному освітньому середовищі та здійснюється з урахуванням вікових особливостей, фізичного, психічного та інтелектуального розвитку дітей, їхніх особливих освітніх потреб;

Освітній процес у закладах загальної середньої освіти організовується в межах навчального року, що розпочинається в День знань – 1 вересня, триває не менше 175 навчальних днів і закінчується не пізніше 1 липня наступного року;

Структура і тривалість навчального року, навчального тижня, навчального дня, занять, відпочинку між ними, форми організації освітнього процесу визначаються педагогічною радою закладу освіти в межах часу, передбаченого освітньою програмою, відповідно до обсягу навчального навантаження, встановленого відповідним навчальним планом, та з урахуванням вікових особливостей, фізичного, психічного та інтелектуального розвитку дітей, особливостей регіону тощо;

Безперервна навчальна діяльність учнів закладів загальної середньої освіти не може перевищувати 35 хвилин (для 1 року навчання), 40 хвилин (для 2–4 років навчання), 45 хвилин (5–12 років навчання), крім випадків, визначених законодавством.

ЯК ПРАЦЮВАТИ З ОСВІТНЬОЮ ПРОГРАМОЮ

Крок 1. Дослідити нормативні документи, які регламентують формування освітньої програми й ті кроки, які має здійснити школа. А саме:

Стаття 11 Закону України “Про повну загальну середню освіту“;

Відповідні Державні стандарти повної загальної середньої освіти. Звертаю вашу увагу, що наступний рік буде унікальним, бо діятимуть 2 державні стандарти, а не 3, як із 2018 року: Державний стандарт початкової освіти й Держстандарт для 5–11 класів. А через рік знову діятимуть 3 державні стандарти;

Накази МОН “Про затвердження типових освітніх програм”;

Навчальні програми (сайти МОН, ІМЗО, щорічний лист МОН про переліки навчальної літератури, рекомендованої Міністерством освіти і науки України для використання в закладах освіти (цей лист вийде впродовж липня на сайті ІМЗО);

Санітарний регламент для ЗЗСО (варто періодично поновлювати в пам’яті й досліджувати гранично-допустиме навчальне навантаження).

Крок 2. Вивчити індивідуальні освітні запити учнів, аби сформувати варіативний складник та предмети, які вивчатимуться на профільному рівні в 10–11 класі.

Крок 3. Схвалити й затвердити програму на засіданні педагогічної ради.

ЯК ОРГАНІЗУВАТИ БЕЗПЕЧНЕ ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ

Крок 1. Дослідити такі документи:

Стаття 1 Закону України “Про повну загальну середню освіту“;

Стратегію розвитку закладу освіти;

Річний план роботи ЗЗСО;

Санітарний регламент для ЗЗСО;

Положення про організацію роботи з охорони праці та безпеки життєдіяльності учасників освітнього процесу в установах і закладах освіти.

Крок 2. Опрацювати критерії оцінювання освітніх і управлінських процесів закладу освіти та внутрішньої системи забезпечення якості освіти (Додаток до Порядку проведення інституційного аудиту закладів загальної середньої освіти); користуватися Абеткою для директора.

Крок 3. Провести самооцінювання в закладі освіти – для того, щоби сформувати, вивчити, покращити освітнє середовище, врахувати результати самооцінювання під час формування стратегії розвитку ЗСО та річного плану.

ЯК ПРАЦЮВАТИ ЗІ СТРУКТУРОЮ І ТРИВАЛІСТЮ НАВЧАЛЬНИХ РОКУ, ТИЖНЯ І ДНЯ

Крок 1. Дослідити:

Статтю 10 Закону України “Про повну загальну середню освіту“;

Санітарний регламент для ЗЗСО.

Поради: Коли ви формуєте структуру навчального року, маєте врахувати норму, яка набула чинності разом із Законом “Про повну загальну середню освіту”. Йдеться про те, що учні 1–11 класів мають навчатися не більше 175 днів. Ця норма не діяла з 2010 до 2020 року.

Також режим роботи закладу освіти треба врегулювати окремим наказом. Обов’язково треба підлаштувати структуру й режим роботи відповідно до умов пандемії. Наприклад, розвести класи, якщо це можливо. Можна спиратися на санітарний регламент.

До того ж треба врегулювати питання щодо організації дистанційного навчання. Якщо ви розраховуєте, що кілька днів у тиждень діти будуть навчатися дистанційно, то це треба вказати в наказі чи додатку до наказу: для яких класів, у які дні. Структура не може дублювати те, що було кілька років тому, не враховуючи умови пандемії.

Крок 2. Ухвалити рішення педагогічної ради, затвердити наказом керівника.

ПРО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ

Відповідно до статті 41 ЗУ “Про освіту“ створена система забезпечення якості освіти, яка включає:

внутрішню систему забезпечення якості освіти;

систему зовнішнього забезпечення якості освіти;

систему забезпечення якості в діяльності органів управління та установ, що здійснюють зовнішнє забезпечення якості освіти.

Внутрішня система забезпечення якості освіти – це сукупність умов, процедур і заходів у закладі освіти, що забезпечують ефективність освітніх і управлінських процесів. Вони безпосередньо впливають на якість результатів навчання учнів, формування їхніх ключових компетентностей, а також сприяють всебічному розвитку особистості учнів.

Про це йдеться в Наказі МОН від 30.11.2020 №1480 “Про затвердження Методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах загальної середньої освіти”.

Що робити

Користуватися “Абеткою для директора”, у якій йдеться про алгоритми, методи і критерії організації внутрішньої системи забезпечення якості освіти;

Керуватися Наказом МОН “Про затвердження порядку проведення інституційного аудиту закладів загальної середньої освіти“;

Керуватися своїми напрацюваннями й досвідом, які враховують особливості вашої школи.

З критеріями оцінювання можна ознайомитися в додатку до Наказу МОН №17 “Про порядок проведення інституційного аудиту”. На що треба звернути увагу, позначено в цьому документі. Жовтим відмічено те, що має бути сформовано в закладі загальної середньої освіти. Наприклад, йдеться про стратегію розвитку, яка має затвердити засновник закладу і яка має містити фінансову складову.

Важливо:

Стратегію розвитку формує заклад освіти, але залучає до цього учасників освітнього процесу.

Річний план роботи має бути “живим”. Це документ, до якого постійно повертаються, де роблять помітки, що виконано, а що ні, що треба зробити найперше, а що – перенесли на наступний семестр, у разі потреби, вносять зміни на засіданні педагогічної ради.

Отже, ми маємо ухвалити 3 основні документи:

Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти;

Річний план роботи;

Стратегію розвитку закладу освіти.

Буде добре, якщо ці 3 документи будуть взаємопов’язані між собою й доповнюватимуть один одного. Наприклад, у положенні ви визначили, що проводитимете самооцінювання за 4 напрямами. Ті ж 4 напрями мають бути відображені в стратегії розвитку закладу освіти, і за ними ж має бути сформований річний план.

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено