14.05.2020
Виконати підсумкову контрольну роботу
- Складносурядним є речення:
А) Латаття ніжилось в озерах, хитали ряску карасі.
Б) На вечірньому небі потьмяніли і щезли сріблясті зірки.
В) Хто своє носить, той чужого не просить.
Г) Темне небо лежало, і хмара ходила навкісна, та шуміли тополі.
- Складне речення, у якому прості речення об`єднані за змістом та інтонацією без допомоги сполучників чи сполучних слів, називається:
А) складносурядним;
Б) складнопідрядним;
В) з кількома підрядними;
Г) безсполучниковим.
- Знайдіть безсполучникове складне речення зі значенням пояснення:
А) Над болотами та озерами, в долинах рік стоять тумани, важкі хмари пливуть над селами та хуторами.
Б) Річка ставала ширшою і глибшою, починалось царство очерету.
В) А я додам: любити можна поезію в добу ракет.
Г) Гув мотор, катер пінив носом хвилі.
- Якій схемі відповідає подане речення?
Хіба ж під вечоровими яворами, у головах яких стояли зорі, а в ногах жебоніла вода, таким ввижалося власне свято?
А) [ ], ( у яких…), а [ ], [ ]?
Б) [ ], ( у яких…), а [ ] ?
В) [, ( у яких…, а ( ),…]?
Г) ( Хіба…), ( у яких…), а [ ], [ ].
- Установіть відповідність між безсполучниковими складними реченнями та смисловими зв`язками між простими у безсполучниковому:
1. одночасність подій; а) Плакала чорна троянда, біла троянда сміялась.
2. часова послідовність; б) Заходило сонце, у вузесеньких хутірських
вуличках стояла червона курява, в садках
варилася на триніжках вечеря.
3. протиставлення явищ; в) Повіяв вітер по долині – пішла дібровою луна.
4. причинові г) Вбігаю в ліс – гриби.
д) Сонце зайшло, степові озера стали на якийсь
час темно-червоними.
- Установіть відповідність між реченням та його характеристикою:
1. складносурядне; а) Небо прорізали вогняні стріли, ударив грім.
2. складнопідрядне; б) Зустріча земля годину літню, і дерево пахучо
зацвіта.
3. безсполучникове; в) У небі весело шугають ластівки, коли пригріє
тепле весняне сонце.
4. складне з різними г) Цілу ніч надворі виє хуга, плаче, деренчить у
видами зв`язку віконнім склі.
д) Там повен двір любистку, цвітуть такі жоржини, і
Вишні чорноокі стоять до холодів.
- Установіть відповідність між реченням та підрядною частиною:
1. обставинне часу; а) Куди голова задумає, туди ноги понесуть.
2. місця; б) Коли терпінню приходить край, народ мов буря.
3. означальне; в) Держімося землі, бо земля держить нас.
4. мети г) Займаю саме те місце, яке визначила мені доля.
д) Струни чекають, щоб пальці торкнулись до них.
Прочитайте текст і виконайте завдання 8 – 9 до нього.
Вир
- Багато страшних легенд складено про той вир, і Тимко хоч і не вірив у них, проте кожного разу, коли плив Ташанню, обминав страшне місце.
2) Але зараз зовсім забув про нього і опам`ятався лише тоді, коли човен рвонуло вбік, він перевернувся, і холодна вода стьобонула по самі ніздрі, закрутила його, всмоктуючи в чорну глибину. 3) Тимко шалено загрібся руками й ногами, але одежа на ньому намокла і в`язала кожен рух. 4) Човен віднесло течією, так що Тимко вже не мав ніякої надії врятуватися і, напружуючи всі свої сили, почав гребти до берега. 5) Тимка стало тягнути вниз, і хто його знає, чим би все закінчилось, та нагодився на ту хвилю Джмелик на човні, що для забави ганяв щук на мілководді. 6) Він і врятував Тимка, забравши на своє суденце.
- Виберіть усі складні речення з різними видами зв`язку.
- Накресліть схему 3 речення.
- Складіть есе на одну з тем:
1. «Книжка – це могутня зброя»
2. «Слід іти шляхом знання»
використовуючи складні речення з різними видами зв`язку.