A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Спаська гімназія
Кролевецької міської ради

Корекційно -профілактична програма протидії булінгу

Дата: 29.10.2024 13:52
Кількість переглядів: 29

Корекційно-профілактична

програма протидії булінгу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст

Пояснювальна записка. 3

ТЕМАТИЧНИЙ БЛОК 1. Інформаційний. 5

Заняття №1. 5

Заняття №2. 7

ТЕМАТИЧНИЙ БЛОК 2. Розвиток емпатії 10

Заняття №1. 10

Заняття №2. 13

Заняття №3. 15

ТЕМАТИЧНИЙ БЛОК 3. Творче вирішення конфліктів. 19

Заняття №1. 19

Заняття № 2. 21

Заняття № 3. 23

Додаток 1. 25

Література. 26

 

 

 

 

Пояснювальна записка

Сьогодні булінг – одна з наймасштабніших проблем, з якою стикаються підлітки по всьому світу. Правозахисні організації та соціологи б’ють на сполох: в Україні 80% дітей у закладах освіти стають жертвами булінгу.

На жаль на даний час демонструвати свою зверхність, насміхатися, ігнорувати, принижувати як у дитячо-підлітковому, так і в дорослому товаристві стало нормою. Будь-який школяр несподівано для себе може опинитися у ситуації, коли його ображають, висміюють, бойкотують. Або ж навпаки, може сам приєднатися до тих, хто знущається над іншими.

Сучасним дітям конче потрібно навчитися вирішувати суперечливі питання, а також творчо і мирно долати розбіжності в поглядах, виявляючи повагу до співрозмовника, дотримуватися певних принципів колективної роботи.

Програма корекційно-профілактичних занять націлена на вироблення необхідних поведінкових умінь та навичок, таких як:

  • доречне вираження почуттів;
  • повага, співчуття і співпраця;
  • мирне вирішення конфліктних ситуацій.

Мета програми: профілактика і корекція агресивної, насильницької поведінки, формування толерантних стосунків між здобувачами освіти, набуття навичок вирішення конфліктних ситуацій, покращення психологічного клімату в колективі.

Завдання:

  • Розвиток навичок активного слухання.
  • Формування навичок презентації та самопрезентації.
  • Розвиток здатності до партнерської взаємодії.
  • Розвиток навичок групової взаємодії на основі спільності інтересів.
  • Формування позитивного ставлення до іншого на основі пізнання його особистості.

Цільова аудиторія: здобувачі освіти 7-8 класів (15-20 осіб)

Час: 8 годин.

Програма покликана сприяти:

  • Засвоєнню учнями інформації про форми, прояви, причини та наслідки булінгу.
  • Формуванню нетерпимого ставлення до насильницьких моделей поведінки,
  • Усвідомленню того, що булінг – це приниження гідності людини, розвитку емпатії.
  • Залученню всіх учасників освітнього процесу до активного сприяння запобіганню булінгу.

Позитивний психологічний клімат, ефективна групова взаємодія в класі, вміння вільно виражати почуття можуть стати стимулом для особистісного розвитку, покращення успіхів у навчанні, спілкуванні з усіма учасниками освітнього процесу та формуванні небайдужого, толерантного середовища.

 

 

 

ТЕМАТИЧНИЙ БЛОК 1. Інформаційний

Заняття №1

Мета: розширити інформацію про поняття та структуру булінгу; причини та  прояви  шкільного булінгу.

Обладнання:відеозабезпечення, роздатковий матеріал.

Тип заходу:комбінований, з елементами лекції, візуальної презентації, практичних вправ, дискусії.

Тривалість:45 хвилин (1 урок).

Хід заняття

  1. Привітання учасників. (4 хв)

Доброго дня, шановні учасники тренінгу. Кожному з нас, хоча б раз у житті доводилося зіткнутися з жорстокістю та насильством. Воно могло застосовуватися проти вас самих, ви могли бути свідком, або самі ставали тими, хто ображає.(Перегляд мультфільму «Pixar Мультик про птиц»)

Мабуть ви вже зрозуміли, що сьогодні ми поговоримо про насильство та жорстокість, які направлена на одну дитину. Це явище називають булінгом.

  1. Вправа «Асоціації до слова булінг»  (10 хв)

Інструкція. Учасникам пропонується по колу висловитися, які асоціації у них викликає слово «булінг». Та спільно  виробляють визначення поняття булінгу та можливі чи реальні прояви булінгу в нашій школі.Обговорення структури та ознак булінгу. (Презентація «Булінг»)

  1. Гра на активізацію «Злива» (5 хв)

Завдання вправи – спільними зусиллями відтворити шум зливи.

Попросіть дітей розташуватися навколо вас (сидячи або стоячи). Почніть потирати руки – і нехай діти по черзі (за сигналом ведучого) імітує ваші рухи. Рухайтеся далі по колу, поки всі діти не будуть залучені до вправи.

Проходячи по колу вдруге, клацніть пальцями навпроти кожного з дітей, показуючи, що йому / їй уже час починати робити те саме. Решта дітей тим часом потирають руки, поки ви не дійдете до них і не вкажете на зміну діяльності.

Рухаючись по колу втретє, лясніть долонею по стегну, щоб пролунав характерний звук. Ви йтимете повз дітей і тим самим підказуватимете їм, щоб вони приєднувалися до вас. Це пік зливи.

А тепер імітуйте завершення зливи, поступово переходячи до клацання пальцями, потирання рук і цілковитої тиші. Спиніться на хвилину, щоб почути німу тишу.

  1. Вправа "Чому так стається"(7 хв)

Тренер. Ви всі бачите у мене різних кольорів картки, кожен з вас вибере собі картку. Прошу об’єднатися у групи за кольором картки. Дякую. А зараз я роздаю вам аркуші з малюнками (агресор, спостерігач, жертва). І тепер кожна група буде мати своє завдання.

Група "агресорів" спробує написати причини, які спонукають кривдника себе так поводити.

Група "жертв" спробує написати причини, чому діти стають легкими мішенями для кривдників.

Група "спостерігачів" пише причини, чому спостерігачі часто не вмішуються у процес булінгу.

  1. Притча«Все в твоїх руках»(5 хв)

Ця історія трапилась дуже давно у старовинно­му місті, де мешкав один мудрець. Слава про його мудрість розійшлася далеко за межі міста. Та жив у тому місті один чо­ловік, який заздрив славі мудреця. І от вирішив він придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти. Пішов чоловік на узлісся, спіймав метелика, заховав його в до­лонях і подумав: «Спитаю я в мудреця: скажи, о наймудріший, який метелик у мене в руках — живий чи мертвий?». Якщо він скаже «живий», я стисну долоні, і метелик помре; а якщо скаже «мертвий», я розкрию долоні, і метелик полетить. Ось тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший.

Так усе і сталося. Зловивши метелика, лихий чоловік попрямував до мудреця і запитав у нього: «Який метелик у мене, о наймудріший, живий чи мертвий?». І мудрець, який і на­справді був дуже розумною людиною, відповів: «Усе у твоїх руках, чоловіче».

Отже, друзі, як ви гадаєте, що мав на увазі мудрець, коли так відповів чоловікові?

Учні відповідають: «Що від самої людини залежить, житиме метелик чи помре».

  1. Перегляд мультфільму«Про добро»- обговорення про те, що лише

від нас самих залежить, чого у світі стане більше - доб­рачи зла, як ви ставитиметеся до інших добре чи погано. (4 хв)

  1. Артфлешмоб «Галерея вражень». Зроби у формі малюнка те, про що ми сьогодні говорили. Підпиши свій малюнок. (10 хв)

Заняття №2

Мета: розібратися в чому відмінність між булінгом і конфліктом; сформувати уявлення про актуальні ризики в Інтернеті та як захистити особистий простір.

Обладнання:відеозабезпечення, роздатковий матеріал.

Тип заходу:комбінований, з елементами лекції, візуальної презентації, практичних вправ, дискусії.

Тривалість:45 хвилин (1 урок).

Хід заняття

 

  1. Привітання учасників. Налаштування на роботу.(2 хв)
  2. Обговорення основних понять.(7 хв)

Сьогодні наше заняття хочу розпочати з того, чи правильно ви розумієте поняття булінгу. У чому відмінність між конфліктом та булінгом? Давайте зараз наведемо приклад конфліктної ситуації між однолітками та ситуації, які ми б назвали булінгом. (Разом з учнями визначаємо декілька основних моментів, якими всі ці ситуації відрізняються одна від одної. Складаємо перелік відмінностей і записуємо на дошці)

Фото без опису Фото без опису

  1. Перегляд мультфільму «Жив собі чорний кіт»(5 хв)
  2. Обговорення (10 хв)
  • Що відчував кіт, коли зустрічав людей на вулиці? Чому люди так себе поводили?
  • Чому ставлення людей до кота було таким?
  • Яке кіт побачив вирішення ситуації?
  • Чому вкінці кіт зрадів, що забруднився?
  • Чи могла бути на місці кота людина, дитина?

(роздаємо учням однакові білі аркуші формату А5 та пропонуємо зробити чоловічків, щоб підвести дітей до того, що маючи однакові вихідні дані ми не можемо зробити однакових чоловічків)

  • Чи всі люди на світі однакові?Давайте знайдемо спільне і відмінне у нас з вами.
  • Якщо хтось відрізняється за якимись ознаками, це може бути приводом не спілкуватись, ображати, насміхатись?

Підсумок обговорення: Ми – крихітні, беззахисні, геть різні, але маємо право на життя однакове для всіх.

  1. Перегляд мультфільму «Мобільний – це класно!»(1хв.20с.)
  2. Обговорення (5 хв)
  • Чи побачили ви щось погане у цих мультфільмі?
  • Чи добре те, що хлопець проводить майже весь день з телефоном?Це корисно для здоров’я? Чому?
  • Підсумок обговорення.
  1. Робота у групах.(10 хв)

Об’єднайте учнів у 4 групи та попросіть підготувати відповідь на запитання та презентувати їх  в групі. Попередьте дітей про часові обмеження та попросіть обрати відразув групі людину, яка буде презентувати.

1 група. Як я можу зрозуміти, що скоріше за все спілкуюся з шахраєм, мета якого – отриматимою особисту інформацію чи інтимні фото?

2 група. Як я можу убезпечити себе від онлайн-грумінгу?

3 група. Що можна зробити, якщо я потрапив(ла) в ситуацію погроз в Інтернеті?

4 група. Що я можу зробити, якщо дізнаюся, що хтось розповсюджує мої інтимні фото або фото моїх друзів чи однокласників?

Кожна група протягом 1 хв. презентує відповідь.

Узагальнюючий текст учителя: спілкування з незнайомцями в Інтернеті може завжди нести небезпеку, тому краще спілкуватися зі знайомими вам у реальному житті людьми; проаналізуйте свою сторінку: злочинці часто обирають дітей, які публікують відверті фото чи тексти, хочуть здаватися дорослішими, ніж насправді.

У випадку Інтернет-погроз слід припинити листування; не надсилати фото чи гроші і тим більше не зустрічатися зі злочинцем у реальному житті; зробити копію всього листування;звернутися до довіреного дорослого (рідних, вчителя, шкільного психолога або соціального педагога у школі); звернутися разом у поліцію. Якщо потрібна допомога, та важко розповісти дорослим, то звернутися на дитячу гарячу лінію 116 111.

Важливо повідомити в поліцію як для власного захисту, так і для захисту ваших однолітків. Адже злочинці завжди ведуть спілкування з багатьма підлітками, та не у всіх вистачає сміливості це припинити й попросити про допомогу.

Якщо ви дізналися, що ваші приватні зображення хтось поширює в Інтернеті, потрібно негайно зробити принтскрін тих сторінок, де розміщені світлини. Потім потрібно звернутися до дорослого, якому ви довіряєте, це може бути старший брат/сестра, батьки, вчитель, психолог в закладі освіти або будь-яка інша доросла людина. Звернутися разом до служби підтримки відповідної соціальної мережі.

  1. Рефлексія(5 хв):запитати, чи є у дітей запитання щодо цієї теми. Попросити їх висловити одну головну думку, якою вони можуть узагальнити це заняття. Подякуйте за активну участь та цікаві ідеї.

 

ТЕМАТИЧНИЙ БЛОК 2. Розвиток емпатії

Заняття №1

Мета: навчитикоректно виражати свої почуття, аналізувати почуття співрозмовника; розвивати почуття толерантності, емпатії

Обладнання:відеозабезпечення, роздатковий матеріал.

Тип заходу:комбінований, з елементами лекції, візуальної презентації, практичних вправ, дискусії.

Тривалість:45 хвилин (1 урок).

Хід заняття

 

  1. Привітання учасників. Налаштування на роботу.(2 хв)
  2. Перегляд мультфільму «Емпатія».Обговорення.(4 хв)

Емпатія (з грец. empathia – співпереживання) – це здатність розуміти та відчувати емоційні стани іншої людини, бачити світ «її очима» і скеровувати власну поведінку відповідно до цього.

Чому це важливо? Незалежно від характеру та уподобань, кожен прагне відчувати свою приналежність до чогось більшого, ніж він є сам – до певної групи чи спільноти, яку щось єднає. Відповідно, кожен потребує розуміння та підтримки інших.

Розвиваючи емпатії ми вчимося швидко знаходити спільну мову з оточуючими. А там, де панує порозуміння і взаємоповага, немає місця цькуванню!

  1. Вправа «Що  трапилось з  героєм?»(5 хв)

Принцип виконання: Перегляньте разом з учнями світлини людей, які переживають певні емоції, та обговоріть, що могло їх викликати, поставивши запитання, наприклад: «Як  ви думаєте, що відчуває в цей момент людина, яка зображена на світлині?», «Про що «говорить» обличчя та пози персонажа (його руки, плечі, вираз обличчя тощо)».

Запропонуйте школярам  скласти розповідь про  події, що викликали зображену ситуацію.

https://naurok.com.ua/uploads/blog/1.gif

  1. Гра на активізацію«Дзеркало»(5 хв)

Об’єднайте дітей у пари і попросіть повторити емоції сусіда.

Питання для обговорення:

– Чи важко було копіювати іншого?

– Як ви при цьому почувалися?

  1. Вправа: Закінчити  речення  „Я  ображаюся,  коли...”(7 хв)

Обговорення. Бажаючі зачитують закінчення речення: „Я  ображаюся, коли...”, а ведучий запитує, у кого ще подібні ситуації викликають образу. Підкреслюється, що названі ситуації образливі для більшості, а тому треба пам’ятати: „Якщо ти ображаєш інших сьогодні, до тебе ця образа повернеться завтра”. Головна умова миру і злагоди – вміння прощати образи та не забувати вибачитись самому.

  1. Вправа-гра «Уяви себе на місці...»(7 хв)

Для цієї ігрової вправи знадобляться картки з назвами явищ природи і різноманітних предметів. Наприклад: веселка, промінь, бур'ян, стіл, річка тощо. Картки роздаються у довільному порядку. Головна умова – ніхто в групі не повинен бачити, кому які картки дісталися.

Принцип виконання: Завдання кожноїгрупи – вигадати невеличку емоційну розповідь від імені предмета (явища), передавши найбільш точно певні особливості, притаманні явищу чи предмету, не називаючи його. Інші учасники повинні відгадати, про що саме йдеться.

Формат розповіді може бути таким: «Я сумний (щасливий), коли …», «Я відчуваю особливе натхнення тоді...».

Переможець гри – той, кому вдасться найбільш точно і водночас завуальовано розповісти про свого персонажа.

  1. Вправа «Емоції у кольорі»(10 хв)

https://naurok.com.ua/uploads/blog/2304725.jpg Принцип виконання: кожний школяр отримує аркуш паперу і фарби.  Вмикається класична музична композиція і учням пропонується за допомогою кольорів зобразити різноманітні емоції, які викликала ця композиція.

  1. Презентація малюнків, рефлексія.(5 хв)
 

 

Заняття №2

Мета: навчитикоректно виражати свої почуття, аналізувати почуття співрозмовника; розвивати почуття толерантності, емпатії

Обладнання:відеозабезпечення, роздатковий матеріал.

Тип заходу:комбінований, з елементами лекції, візуальної презентації, практичних вправ, дискусії.

Тривалість:45 хвилин (1 урок).

Хід заняття

  1. Привітання учасників. Налаштування на роботу.(2 хв)

На попередніх заняттях ми обговорювали, що кожен з нас рівний у своїх правах. Кожен з нас такий самий, але водночас такий різний. Хтось високий, а хтось ні. Ти вмієш жартувати, а я ні.  Перелік таких порівнянь можна продовжити. Але ми всі можемо поважати один одного та дружити, навіть  якщо дуже різні. Чи пам’ятаєте ви мультик про Капітошку? Давайте переглянемо його.

  1. Перегляд мультфільму «Капітошка».(10 хв)

Обговорення:

  • Чи прагнув Вовк до дружби?
  • Які слова він повторював коли розглядав себе в дзеркалі? (Щоб його боялись)
  • Чому він прагнув викликати в інших страх? (З нього насміхались)
  • Що дратувало Вовка, коли він побачив Капітошку? (Сміх)
  • Чому? (Вовк вважав, що Капітошка сміється з нього)
  • Чи у ставленні до Капітошки Вовк проявив насилля? Як саме?
  • Якою була реакція Капітошки на вчинки Вовка?
  • Чи стали б головні герої мультфільму справжніми друзями, якщо б Капітошка відреагував інакше, наприклад спробував дати здачу чи обурився?
  1. Гра на активізацію «Різнобарвний букет»(5 хв)

Принцип виконання: кожен учасник отримує лист паперу А5,(різного кольору), ножиці, клей.І за вказівками ведучого створюємо квітку.  (Приклад виготовлення квітки) Потім кожен презентує свою квітку та промовляє: «Я гарний, тому що…»

  1. Гра «Відгадай емоцію»(5 хв)

Перш ніж проводити цю гру, необхідно підготувати маленькі шматочки аркушів, де попередньо написати назву емоцій, які треба буде відтворити гравцям.

Принцип виконання: учнів ділимо на групи. Кожна групаобирає аркуш з емоцією, яку в подальшому доведеться зобразити жестами і мімікою.  З кожної команди обирається представник, який приймає позу і вираз обличчя у відповідності з обраним емоційним станом. Інші команди по черзі намагаються відгадати, яку саме емоцію виражає учасник.(Емоції -  «Щастя», «Печаль», «Злість», «Страх», «Радість»)

  1. Аналіз вправи:(5 хв)

• Чи важко було зрозуміти, яку емоцію показує людина?

• Чи важко було вам показувати емоцію? Чому?

Ведучий: є люди емоційні та раціональні.

• Емоційні люди краще розуміють і виявляють емоції, а головне - можуть висловити свою емоцію в той момент, коли її відчувають.

• Раціональні люди легше стримують себе і контролюють свої емоції, вони звикли вирішувати проблему, а не втішати і співчувати. Коли ж вони залишаються одні, і ніхто їх не бачить, при цьому є емоційний подразник (наприклад, фільм чи музика), вони можуть дозволити собі хвилину слабкості.

  1. Програвання казки «Жила-була Радість» (казкотерапія)(10 хв)

Принцип виконання: обираємо учасників за кількістю ролей (автор і 6 учасників). Кожен учасник почувши свою емоцію промовляє  репліку з відповідною  інтонацією.

Автор: Жила – була Радість. (Ура!)

І якось вона захотіла подарувати всім Щастя. (Я тут!)

Але Щастя було заховане дуже глибоко в душах, тому Радість не змогла його витягти.

Собі на допомогу Радість покликала Страх (Мама!). Страх взявся за Радість, Радість за Щастя, тягнуть, тягнуть, а витягти не можуть.

Тоді Радість і Страх покликали на допомогу Злість (Ну, я вам дам!). Злість взялася за Страх, Страх за Радість, Радість за Щастя тягнуть, тягнуть, а витягти не можуть.

Тоді Радість і Страх, Злість покликали на допомогу Смуток (Все погано!)

 Смуток взявся за Злість, Злість взялася за Страх, Страх за Радість, Радість за Щастя тягнуть, тягнуть, а витягти не можуть.

Тоді Радість і Страх, Злість і Смуток покликали на допомогу Подив (О це так!)

Подив взявся за Смуток, Смуток взявся за Злість, Злість взялася за Страх, Страх за Радість, Радість за Щастя і  витягли Щастя!

  1. Артфлешмоб «Веселка почуттів» (5 хв)

На ватмані фарбами колективно малюємо пальцями «Веселкупочуттів»

  1. Презентація малюнків, рефлексія.(3 хв)

Заняття №3

Мета: навчити коректно виражати свої почуття, аналізувати почуття співрозмовника; розвивати почуття толерантності, емпатії

Обладнання: відеозабезпечення, роздатковий матеріал.

Тип заходу:комбінований, з елементами лекції, візуальної презентації, практичних вправ, дискусії.

Тривалість:45 хвилин (1 урок).

Хід заняття

  1. Привітання учасників. Налаштування на роботу.(2 хв)
  2. Перегляд мультфільму «Міст».(4 хв) Запропонуйте учням разом поміркувати та обговорити, чому таке відбувається.
  3. Вправа «Скринька непорозумінь»(10 хв)

Формуються малі групи. Один учасник із кожної команди витягає зі «скриньки непорозумінь» опис певних ситуацій.

Кожна ситуація – це ситуація зародження своєрідного конфлікту. Знайдіть правильний вихід із ситуації, не спровокувавши конфлікт.

1-ша ситуація. Один учень каже іншому: «Я ніколи не сидітиму з тобою за однією партою: розляжешся, як слон, а мені незручно писати!»

Інший відповідає… (допишіть або розкажіть).

Прокоментуйте ситуацію.

2-га ситуація. Іде урок, учні виконують завдання. Раптом один учень починає стукати ручкою по парті. Учитель робить зауваження: «Сергію, не стукай, будь ласка, по парті, виконуй завдання».

Сергій відповідає: «Чому знову я? Знову крайній! Ви що, бачили?!»

-        Яка реакція вчителя на слова Сергія?

-        Як би вчинили ви у цій ситуації?

3-тя ситуація. Мама прийшла з роботи і каже доньці: «Скільки можна говорити?! Прибирай за собою, порозкидала все, неначе смерч пронісся у квартирі! Не дівчина, а нещастя якесь! Кажеш, я їй як об стіну горох!»

  • Яка реакція дівчини?
  • Як би вчинили ви на місці мами?

4-та ситуація. Учитель перевіряє домашні завдання. Дійшла черга і до Олега. Андрій Іванович, перевіряючи роботу учня, сказав: «Та що ж це таке? Цей нездара знову не зробив, як потрібно, написав у зошиті так, що нічого не розбереш!».

- Яка реакція учня?

- Як би вчинили ви на місці вчителя?

Висновок ведучого: серед звичок, які породжують конфлікти між людьми, особливо поширеними є надмірна емоційність, агресивність, вимогливість, неувага до потреб та інтересів інших, невміння вислухати інших.

Деструктивний спосіб мислення – розв’язання своїх проблем і конфліктів через насильство та агресію. Деструктивно мислити – означає працювати у напрямку самознищення, а не самовдосконалення. Якщо ви прагнете для себе миру, злагоди і любові, то ваш шлях – це свідомий контроль негативних думок і вчинків.

  1. Вправа  „Так  і  ні”.(5 хв)

Принцип виконання: «Об’єднайтесь у  пари. Зараз ви будете сперечатися між собою. Але робити це я пропоную за допомогою тільки двох слів: „так” і „ні”. Вирішіть , хто з вас буде казати яке слово. Починайте промовляти слово досить тихо, поступово збільшуючи силу голосу, переходячи на сильний крик. Я в якийсь момент зупиню вправу, плеснувши в долоні. Почувши мене, зупиніться та кілька разів глибоко вдихніть повітря.»

Обговорення: Що ви відчували під час виконання вправи? Чи виникало відчуття агресії і в які моменти? Як змінилися відчуття після того, як вправу було закінчено? За яких обставин такий спосіб від реагування агресії може бути корисним, знімати психічне навантаження?

Вправа допомагає оволодіти навичками безконфліктної поведінки, зняти психічне напруження.

  1. Гра «Відгадайте, хто це»(7 хв)

Діти стають у коло, в центрі – ведучий із зав’язаними очима.  Всі стоять мовчки, хтось один підходить до ведучого і тисне йому руку.  Потім ведучий знімає пов’язку з очей і починає тиснути руки всім по черзі, поки не вгадає, чия рука тиснула його на початку гри.

  1. Вправа «Коробка щастя»(7 хв)

Створіть в уяві свою коробку щастя. «Складіть» в неї все, що асоціюється у вас зі щастям візуально, на слух, смак, запах і дотик. А потім запропонуйте цю вправу школярам: роздати дітям аркуші А5, де намальована коробка, на якій діти записують свої асоціації. Потім детально обговорюємо з ними їхні емоції.

Приклад:

  1. Візуально: різнокольорове листя в сонячну погоду.
  2. На слух: шум морської хвилі.
  3. На смак: солодка вата.
  4. На запах: аромат маминих пиріжків.
  5. На дотик: улюблена кішка.

За допомогою цієї вправи можна навчити виокремлювати позитивні емоції з-поміж інших та концентруватися на них.

  1. Мальований скрайбінг «Казка про Скріпочку»(10 хв)

 Ведучий читає казку, діти до казки малюють яскраві картинки (малюнки, піктограми, символи).

Жила-була дівчинка-скріпочка. Вона була дуже життєрадісна, весела, товариська дівчинка.

Одного разу однокласники дали їй образливе прізвисько. І у неї виникло запитання «Чому?». Іншого разу вона знайшла свій портфель в шкільному туалеті і дуже засмутилася.

Після закінчення уроків скрипочка вийшла погуляти на подвір’я, де інші дівчата почали чіплятися до неї, ображати та дали її стусана. І скріпочка подумала, що їй робити? Хто її захистить?

 Але, все рівно, вона часто згадує той момент, коли її ніхто не ображав і хоче, щоб все була як раніше.

  1. Презентація малюнків, рефлексія.(4 хв)

 

 

 

ТЕМАТИЧНИЙ БЛОК 3. Творче вирішення конфліктів

Заняття №1

Мета: формування навичок конструктивного розв’язання конфліктних ситуацій; розвиток здатності до партнерської взаємодії.

Обладнання: відеозабезпечення, роздатковий матеріал.

Тип заходу:комбінований, з елементами лекції, візуальної презентації, практичних вправ, дискусії.

Тривалість:45 хвилин (1 урок).

Хід заняття

    1. Привітання учасників. Налаштування на роботу.(2 хв)

Протягом минулих занять ми вчилися виражати та опановувати різні почуття, це дає змогу навчитися творчо розв’язувати конфліктні ситуації, наприклад створювати можливості для відпрацювання навичок, роз’яснювати проблему дітям і добиватися її подальшого розв’язання, пропагувати творчі шляхи виходу з проблемної ситуації, підштовхувати конфлікт до завершення.

    1. Перегляд мультфільму «Сила командної роботи»(3 хв)
    2. Обговорення(5 хв)
  1. Що таке «команда»?
  2. Чи побачили ви у мультфільмі команду?
  3. Чи змогли б себе захистити герої мультфільму по одинці?
  4. Як героям вдавалося захиститися?
  5. Чи можемо ми назвати наш клас командою? Чому?
  6. Від чого залежить «сила» команди? Якою повинна бути  команда, щоб досягати успіхів?

На даний час склалася думка, що сучасне суспільство втратило здатність до звичайного спілкування. Що іноді легше щось комусь написати, ніж сказати, а зробити – простіше самому, ніж пояснювати команді, як усе виконувати. Так як ми з вами більшу частину свого життя проводимо у колективі потрібно знати, там, де панує дружня атмосфера є порозуміння, взаємоповага, немає місця булінгу.

    1. Гра на активізацію  «Чи подобаються вам ваші сусіди»(5 хв)

Принцип виконання: діти сидять у колі, ведучий підходить до одного з учасників і запитує: «Чи подобаються вам ваші сусіди?». Якщо «Так», то сусіди повинні помінятися місцями один з одним, а ведучий повинен спробувати зайняти місце одного з тих, хто міняється місцями. Якщо один з учасників не встиг зайняти місце, він стає ведучим.

Якщо «Ні», тобто не подобаються сусіди, то потрібно сказати хто подобається (наприклад: - Чи подобаються вам ваші сусіди?  - Ні. Мені подобаються ті, у кого очі зеленого кольору.) Ці учасники повинні помінятися місцями, ведучий в цей час намагається зайняти чиєсь місце.

    1. Вправа «Немає опору – немає конфлікту»(10 хв)

Ведучий: намагаючись пояснити співрозмовнику, що він не правий, ми можемо потрапити в конфліктну ситуацію. Я пропоную схему, яка допоможе її уникнути.

Об’єднуємо учасників на групи. Кожна група обирає конфліктну ситуацію з шкільного життя і обігрує її за схемою. Зазвичай ми говоримо: «Я поважаю твою думку, АЛЕ…», я пропоную говорити:

  • Я ціную і …
  • Я поважаю і …
  • Я згоден і …
    1. Гра «Передача відчуттів»(7 хв)

Принцип виконання: Принцип гри подібний до загальновідомої забавки «Зіпсований телефон». Діти сідають колом, ведучий загадує певну емоцію чи відчуття та пошепки називає його певній дитині, далі необхідно «ланцюжком» передати цей стан за допомогою міміки, жестів, дотиків один до одного. Останній учасник називає вголос загадане. (Обговорити, яку емоцію чи стан важко було передати).

    1. Створення колажу на тему «Ми – команда!»(10 хв)
    2. Презентація колажів, рефлексія(3 хв)

 

Заняття № 2

Мета: формування навичок конструктивного розв’язання конфліктних ситуацій; розвиток здатності до партнерської взаємодії.

Обладнання: відеозабезпечення, роздатковий матеріал.

Тип заходу:комбінований, з елементами лекції, візуальної презентації, практичних вправ, дискусії.

Тривалість:45 хвилин (1 урок).

Хід заняття

    1. Привітання учасників. Налаштування на роботу.(2 хв)
    2. Перегляд мультфільму«Лови»(5 хв)
    3. Обговорення(5 хв): учитель формулює питання, в залежності від потреб у класі, які стосуються проблем міжособистісного спілкування дітей і підводить до висновку,  що навіть якщо сили суперника значно переважають, його можна перемогти, об'єднавши свої зусилля!
    4. Гра на активізацію  «Цигун»(5 хв)

Принцип виконання: діти підводяться з-за пар і починають плескати в долоні 10 разів, потім по плечах, грудях, спині, стегнах, колінах, ікрах; приставляємо долоні до рота і кричимо «У-у-у-у-у!». Потім повторюємо всі хлопки  в зворотньому порядку і в кінці кричимо «У-у-у-у-у!».

    1. Гра  "Принцеса і самурай".(15 хв)

Принцип виконання:Давайте поділимося на дві, рівні за кількістю учасників команди. Ця гра схожа на дитячу іграшку "Камінь-Ножиці-Папір». Тільки ця гра командна. Це означає, що у учасників команд буде час, щоб домовитися яку фігуру вони будуть показувати. Після того як ви домовитеся, команди шикуються в дві шеренги один проти одного і по моїй команді, ви одночасно, показуєте вибрані фігури. Фігур у нас буде три: принцеса, самурай і дракон. Принцеса перемагає Самурая, Самурай Дракона, Дракон Принцесу.

Як показувати фігури?

Самурай. Як будемо його показувати? Звичайний образ самурая це меч, він агресивний і кричить "банзай". Давайте спробуємо показати самурая: у кожного в руці меч, крок вперед, б'ємо мечем і кричимо "банзай"! На рахунок три-чотири!

Дракон. Як дракона покажемо? Він великий і страшний, а ще у нього з рота полум'я б'є. Давайте спробуємо по моїй команді показати дракона: крок вперед, руки-кігті і ричім - р-р-рррр.
Принцеса. "Ну, принцеса у нас буде дівчинка-леді, ногами як у вар'єте і співає "ля-ля-ля".
Розібралися з фігурами, тепер у кожної команди є 30 секунд, щоб обговорити свій перший хід, тобто, яку фігуру ви будете показувати. Намагайтеся обговорювати так, щоб вас не почула інша команда.
Гра буде тривати до трьох перемог.
    1. Вправа «Мальованки»(10 хв)
Тренер пропонує учасникам створити пари і розрахуватися на «перший-другий». Перші номери виходять із кімнати. Другі номери залишаються, одержують аркуші паперу формату А4 і слухають інструкцію: «Протягом двох хвилин ви повинні намалювати будинок. Ви будете тримати в руці олівець, а ваш партнер повернеться через хвилину в аудиторію і допоможе вам, поклавши свою руку на вашу, у якій ви тримаєте олівець. Розмовляти не дозволяється.
За командою ви починаєте втілювати задумане в життя».
Далі тренер виходить і проводить нараду для 2-х номерів: «Протягом двох хвилин ви повинні намалювати дерево. Ваш партнер буде тримати в руці олівець. Вам потрібно, покласти свою руку на руку з олівцем партнера. Розмовляти не дозволяється. За моєю командою ви почнете втілювати задумане».
    1. Демонстрація малюнків. (5 хв)

Обговорення:

  • Чи комфортно вам було малювати в парах?
  • Що почували перші номери? А що другі?
  • Ті, хто відчував на собі тиск, а можливо, і агресію, як ви почували себе під час гри і після неї?
  • Для чого ми виконували цю вправу?
    1. Рефлексія.(3 хв)

Заняття № 3

Мета: формування навичок конструктивного розв’язання конфліктних ситуацій; розвиток здатності до партнерської взаємодії.

Обладнання: відеозабезпечення, роздатковий матеріал.

Тип заходу:комбінований, з елементами лекції, візуальної презентації, практичних вправ, дискусії.

Тривалість:45 хвилин (1 урок).

Хід заняття

  1. Привітання учасників. Налаштування на роботу.(2 хв)
  2. Перегляд мультфільму«Вірте у любов, вірте у Різдво»(2 хв)
  3. Обговорення: учитель формулює питання, в залежності від потреб у класі, які стосуються проблем міжособистісного спілкування дітей. (3хв)
  4. Гра на активізацію  «Статуя»(7 хв)

Принцип виконання:групуємо дітей на команди. Кожній команді загадуємо слово (любов,книга, щастя, вчитель і т.п.) і команда повинна це слово зобразити статуєю.

  1. Гра «Стільчики»(15 хв)

Принцип виконання:  діти стають у коло, біля кожного учня стоїть стільчик. Завдання учнів: поставити стільчик на дві ніжки під кутом 45° тримаючись однією рукою за стілець.  Потрібно пройти коло випускаючи свій стілець, хапаючи стілець сусіда. Якщо у когось стілець упав, гра починається спочатку.

  1. Створення колажу «Кодекс дружби класу». (10 хв)

Принцип виконання:  Формуємо групи. На кожну групу роздаються ножиці, маркери або олівці різного кольору, ватман та журнали для вирізання картинок.

  1. Демонстрація колажів. (5 хв)
  2. Рефлексія.(2 хв)

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено