План роботи практичного психолога на 2024 - 2025 навчальний рік
Річний план
роботи практичного психолога
Спаської гімназії
Кролевецької міської ради
Катерини СОКОЛ
на 2024-2025 навчальний рік
Вступ
Склад психологічної служби в закладі освіти: практичний психолог (0,25 ставка), соціальний педагог (0,25 ставка)
Нормативно-правові документи, на основі яких укладено план роботи:
План роботи психологічної служби Спаської гімназії на 2024-2025 навчальний рік складено відповідно до:
• Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту»;
• Про затвердження Положення про психологічну службу в системі освіти України (Наказ Міністерства освіти і науки України №509 від 22.05.2018 р.);
• "Типового Положення про центри практичної психології і соціальної роботи" (Наказ Міністерства освіти і науки України №385 від 14.08.2000 р.);
• листа Міністерства освіти і науки України №1/9-529 від 05.09.2018 р. Про документацію працівників психологічної служби у системі освіти України;
• "Про затвердження Положення про психологічний кабінет дошкільних, загальноосвітніх та інших навчальних закладів ” (наказ від 19.19.2001р. №691);
• Лист Міністерства освіти і науки України №1/9-557 від 28.10.2014 р. Методичні рекомендації щодо взаємодії педагогічних працівників у навчальних закладах та взаємодії з іншими органами і службами щодо захисту прав дітей ;
• Наказу Міністерства освіти і науки України від 01.02. 2010 № 59 Про вжиття заходів щодо запобігання насильству над дітьми;
• «Про охорону дитинства» (зміни до Закону);
• «Про забезпечення організаційно – правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування»;
• Указ Президента України від 30.12.2000 № 1396/2000 «Про додаткові заходи щодо посилення соціального захисту багатодітних і неповних сімей»;
• Наказу Міністерства освіти і науки України від 01.06. 2005 № 330 «Щодо захисту законних прав та інтересів дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування»;
• Лист МОН від 30.05.2022 № 1/5735-22 «Про запобігання та протидію домашньому насильству в умовах воєнного стану в Україні»;
• Лист МОН від 12.04.2022 № 1/4068-22 «Щодо недопущення участі неповнолітніх у наданні інформації ворогу про військові позицій Збройних сил України»;
• Лист МОН від 10.06.2022 № 1/6267-22 «Про деякі питання національно-патріотичного виховання в закладах освіти України»;
• Лист МОН від 13.05.2022 No 1/5119-22 «Про здійснення превентивних заходів серед дітей та молоді в умовах воєнного стану в Україні».
• Лист МОН від 22.06.2022 № 1/6885-22 «Щодо запобігання та протидії сексуальному насильству, пов’язаному зі збройною агресією російської федерації на території України».
• Лист МОН від 30.05.2023 № 1/5735-22 «Про запобігання та протидію домашньому насильству в умовах воєнного стану в Україні».
• Розпорядження КМУ від 02.06.2023 No 496-р «Про затвердження Державної цільової соціальної програми протидії торгівлі людьми на період до 2025 року».
І. Аналітична частина
У 2023-2024 навчальному році у Спаській гімназії і навчалось 57 здобувачів освіти, усіх успішно переведено до наступного класу.
Практичний психолог школи протягом навчального року здійснював психологічний супровід освітнього процесу за основними напрямками діяльності з учасниками освітнього процесу: діагностика, профілактика, корекція, навчальна діяльність, консультування, просвіта. Працював над створенням умов для когнітивного й соціального розвитку особистості, збереження психічного здоров’я та надання психологічної підтримки усім учасникам освітнього процесу.
У 2023-2024 н.р. основними напрямками роботи були:
- супровід адаптації учнів перших, п’ятих та десятих класів до освітнього процесу (визначення учнів з ознаками шкільної дезадаптації, тобто з утвореннями неадекватних механізмів пристосування, які виявляються у вигляді порушень навчальної діяльності, поведінки, конфліктних відносинах з однокласниками і дорослими, підвищеному рівні тривожності, порушеннях особистісного розвитку);
- моніторинг динаміки розвитку класних колективів;
- профорієнтаційна робота: сприяння професійному самовизначенню старшокласників, розвитку в них навичок створення і практичної реалізації особистого професійного плану;
- робота із здобувачами освіти молодшої вікової ланки була направлена на підготовку особистості до освітнього процесу, зниження ризиків проблем адаптації до освітнього середовища, формуванню готовності до переходу у середню ланку здобувачів освіти 4 класу, своєчасне попередження відхилень у розвитку та становленні особистості.
- формування в учнів навичок здорового способу життя, свідомого і відповідального ставлення до власного здоров’я, профілактика таких негативних явищ в учнівському середовищі, як тютюнопаління, вживання алкогольних напоїв та психоактивних речовин;
- робота з формування сприятливого психологічного клімату та конструктивних взаємовідносин в учнівських колективах; профілактика булінгу, насильства, стигматизації, дискримінації, жорстокості;
- відповідно до впровадження інклюзивної освіти практичним психологом спільно з командою супроводу організовано корекційно-просвітницьку роботу з дітьми з особливими освітніми потребами та реалізовано індивідуальні плани розвитку дітей.
- психологічний супровід дітей внутрішньо переміщених осіб;
- плекання психологічної стійкості, пошук "ресурсів", розкриття власних сильних сторін під час війни;
- участь у методичних заходах гімназії;
- робота з документацією та нормативно-правовими актами.
У своїй роботі використовувала корекційно-розвивальні заняття з елементами тренінгу «НІ – булінгу! ТАК – дружбі!» з метою формування нульової толерантності до проявів насильства в шкільному середовищі; інформаційну хвилинку для учнів 8-х, 9-х класів «Що ми повинні знати про ВІЛ/СНІД»); вікторину для учнів та вчителів «Правда чи міф про ВІЛ/СНІД?» ,флешмоб «Дерево толерантності», як символом підтримки ВІЛ-позитивних та хворих на СНІД людей; акцію «Долоні тепла», як символом надії на майбутнє без СНІДу ; інтерактивні бесіди «Що таке «булінг» та чому про нього варто знати»; інтерактивний урок-флешмоб до Міжнародного дня людей з інвалідністю .
Під час дії воєнного стану , протягом навчального року, задля підтримки та збереження психічного здоров’я було проведено ряд заходів:
∙ онлайн зустрічі з учнями 5-9-х класів на тему «Техніки стабілізації у часі війни»;
∙ арт-терапевтичну вправу «Дерево сили» для учнів 5-6-х класів, яка допомогла дітям ідентифікувати свої особисті сильні сторони і захисні навички; допомогла зрозуміти, що вони можуть подолати труднощі, використовуючи свої внутрішні таланти і сильні сторони;
∙ онлайн зустрічі з учнями 7-8-х класів з метою допомогти учням ідентифікувати свої особисті сильні сторони і захисні навички, а також зрозуміти, що вони можуть подолати труднощі, використовуючи свої внутрішні таланти та ресурси;
∙ онлайн зустрічі з учнями 9-го класу на яких говорили про те, як бути психологічно стійкими у часі війни. Війна є великим викликом, який торкається абсолютно всіх. І головне наше завдання у відповідь на цей виклик - плекати психологічну стійкість, шукати «ресурси», розкривати власні сильні сторони;
∙ проведено арт-терапевтичне заняття «захисна мандала», яке допомогло учням пропрацювати свої побоювання, опираючись на внутрішній ресурс та власні можливості; створити позитивний ореол очікування майбутнього; вивільнити приховані емоції.
∙ тренінг для педагогічного колективу на тему боротьби з травматичним досвідом
∙ психологічну допомогу учням школи та їх батькам (індивідуальну та групову), а також внутрішньо переміщеним особам
Протягом навчального року підвищувала рівень фахових знань:
∙ Центр професійного розвитку педагогічних працівників "Побудова внутрішньої системи забезпечення якості освіти"
∙ Інститут психічного здоров'я УКУ "Розвиток навиків психологічної самодопомоги в часі війни"
∙ Центр професійного розвитку педагогічних працівників "Інклюзивне навчання в закладах освіти: виклики, перспективи, кращі практики"
IІ. Цілепокладаюча частина
Проблема, над якою працює практичний психолог: «Створення умов для когнітивного й соціального розвитку особистості, збереження психічного здоров’я та надання психологічної підтримки усім учасникам освітнього процесу.»
Для організації належного психологічного, соціально-педагогічного супроводу учасників освітнього процесу необхідно реалізувати пріоритетні завдання на 2024/2025 навальний рік:
- Психологічна допомога та емоційна підтримка учасників освітнього процесу.
- Забезпечення психологічної стійкості учасників освітнього процесу, які постраждали від російської збройної агресії.
- Розвиток особистісних особливостей учнів шляхом сприяння їх соціалізації, розвитку морального виховання, толерантності, профілактики ксенофобії тощо;
- Навчання школярів навичкам боротьби зі стресом та напругою
- Психологічна допомога учням, які мають статус ВПО та їх батькам
- Робота з постраждалими від війни. Робота з сім’ями учасників бойових дій.
- Психологічна підтримка та допомога учасникам освітнього процесу, які мають ПТСР
- Підвищення компетентності педагогічних працівників у напрямі надання першої психологічної допомоги
- Психологічне забезпечення освітнього процесу, супровід психічного, розумового, соціального і фізичного розвитку здобувачів освіти.
- Психологічне та соціально-педагогічне забезпечення та супровід інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами, консультативна та просвітницька робота з батьками.
- Посилення профілактичної роботи із протидії торгівлі людьми.
- Посилення роботи зі здійснення профілактичних заходів щодо зниження вживання алкоголю та наркотичних речовин підлітками.
- Посилення профілактичної роботи з подолання правопорушень, злочинності серед неповнолітніх.
- Забезпечення захисту прав і свобод дітей, створення безпечного середовища (запобігання насильству в закладі та домашньому насильству).
- Просвітницька робота з учасниками освітнього процесу щодо загроз, які може нести інтернет (шахрайство, спам, кібербулінг тощо).
- Допомога вчителям з емоційним перенапруженням, професійним вигорання
- Продовження діяльності сторінки «Кабінет психолога» на сайті закладу та онлайн-консультування.
- Посилення профілактичної роботи із протидії булінгу .
У своїй роботі практичний психолог орієнтується на запити адміністрації гімназії та учасників освітнього процесу (здобувачів освіти, батьків, педагогів). До активної співпраці долучити усіх учасників освітнього процесу.
III. Змістовна частина
№ зп
|
Напрями діяльності з учасниками освітнього процесу закладу освіти. Види та форми роботи |
Термін проведення |
Цільова група/аудиторія |
Відмітка про виконання |
|
||||
1.1 |
Дослідження рівня сформованості адаптаціїдо шкільного навчання (шкільної мотовації, емоційного стану): - відвідування уроків, спостереження за стилем спілкування вчителя з учнями; - проведення бесід із класоводам 1-го класу з метою визначення рівня адаптації учнів; - проведення діагностики емоційного стану першокласників у перші дні відвідування школи Методика «Школа звірів» (С. Панченко)
Опитувальник адаптації дитини до гімназії Ковальової-Тарасенко, методика «Будиночки», |
жовтень - листопад
березень (повторно) |
учні 1-го класу
|
|
1.2 |
Діагностика адаптованості п’ятикласників. Групова діагностика: Опитувальник К. Роджерса для виявлення адаптованості / неадаптованості особистості - тест на дослідження шкільної тривожності Філіпса - вивчення мотивації навчання (Лусканова) - Самооцінка школяра (Лонг Б., Зиллер Р., Хендерсон Р., 1986г)
|
жовтень-листопад
січень-лютий (повторно) |
учні 5го класу |
|
1.3 |
Діагностика адаптованості учнів 9-го класу: - вивчення рівня особистісної зрілості (опитувальник Ю.Гільбуха) -методика визначення особистісної адаптованості школярів (А. В. Фурман) -дослідження мікроклімату та структури взаємовідносин у класному колективі (соціометрія) Дж. Морено |
листопад
березень (за потребою) |
учні 9 класу |
|
1.4 |
Виявлення професійних нахилів, інтересів, здібностей старшокласників з метою рекомендації відповідного профілю навчання та вибору майбутньої професії. Групова діагностика «Діференційно-діагностичний опитувальник» (Клімов), тест «Тип особистості» (Голланд), «Карта інтересів» (Голомшток)
|
листопад
січень-лютий |
учні 9-го класу
|
|
1.5 |
Проведення діагностичного мінімуму в 4-му класі: - діагностика рівня тривожності (Філіпса); - статус у колективі, характерні риси взаємин з однолітками (соціометрія); Дж. Морено - відвідування уроків з метою вивчення ставлення вчителя до учнів, стилю проведення уроків і впливу цих факторів на засвоєння навчального матеріалу |
травень |
учні 4-го класу |
|
1.6 |
Допрофільна діагностика схильності учнів до вивчення окремих предметів: -методика «Профіль» (модифікація «Карти інтересів»); -виявлення схильностей: «Опитувальник професійних схильностей Л. Йовайши» (модифікація Г.В.Резапкиной); -діагностики особливостей мислення: Опитувальник типа мислення; |
протягом року |
учні 7-8-х класів |
|
1.7 |
Індивідуальна діагностична робота з дітьми, що потребують підвищеної уваги «Тест шкільної тривожності» (Філліпс), «Методика діагностики стану агресії» (Басса-Дарки), «Методика виявлення типу темпераменту» (Айзенк), анкета гіперактивності (Калити), |
за запитом педагогів |
учні , що потребують підвищеної уваги |
|
1.8 |
Пошук обдарованих учнів: - анкета мотивації Пашнева - методика визначення головної півкулі мозку Ликсмана - тест «Здібності школяра» Петрушин |
протягом навчального року |
учні |
|
1.9 |
Діагностика родинних відносин: Проективна методика "Кінетичний малюнок родини", тест «Ваше виховання». |
за потреби |
учні, батьки |
|
2 Профілактика
|
||||
2.1 |
10 вересня - Всесвітній день запобігання самогубствам 1. Заняття з елементами тренінгу «Стрес». 2.Профілактика суїциду за допомогою кінетичного піску. 3.Тренінг« Підлітковий суїцид: як запобігти і уберегти». 4.Заняття з елементами тренінгу «Ти цілий світ». 5.Тренінг«Попередження суїцидальної поведінки у дітей» |
вересень |
Учні |
|
2.2 |
Тиждень протидії булінгу
- Організація механізмів звернення та встановлення інформаційної скриньки для повідомлень про випадки булінгу (цькування) - Оновлення тематичного стенду - Інформаційна акція для старшокласників - Оновлення розділу про профілактику булінгу (цькування) і розміщення нормативних документів на сайті закладу освіти - Проведення тренінгів для старшокласників з розвитку навичок спілкування та мирного вирішення конфліктів - Імітаційна гра для молодших школярів (1-4-й класи) «Якщо тебе ображають» - тренінгові заняття для учнів середньої школи «Стоп булінг» - Практичне заняття «Вчимося дружити» - Групова консультація «Не мовчи, якщо тебе ображають» (5-6 класи) - Практичне заняття «Як не стати жертвою булінгу» ( 7-8 класи) - Підготовка пам'ятки для батьків про порядок реагування та способи повідомлення про випадки булінгу (цькування) щодо дітей, заходи захисту та надання допомоги дітям - Тематичні батьківські збори в класах - Батьківський всеобуч «Кібербулінг. Як уберегти дитину» |
|
|
|
2.3 |
-Лекція «Як підтримати та заспокоїти дитину під час війни» -Поради та рекомендації «Алгоритм дій під час повітрянної тривоги» -Тренінг для учнів «Самодопомога під час війни»
|
Вересень |
Педагоги
Педагоги, учні
Учні 2-5 класів |
|
2.4 |
Профілактика шкідливих звичок та формування навичок здорового способу життя |
жовтень - листопад |
учні 1-9 класів |
|
2.5 |
Акція «16 днів проти насильства» |
листопад-грудень |
учні, батьки, педагоги |
|
2.6 |
Тематичні заходи «СНІД! Не залишимося байдужими!» |
листопад |
учні, педагоги |
|
2.5 |
Уроки добра |
грудень-січень |
учні 1-9 класів |
|
2.6 |
Профілактика конфліктних ситуацій «учень-учень», «учень-батьки», «учень-вчитель», «учитель-батьки» |
протягом року |
учні 1-9 класів |
|
2.7 |
Тренінги - тренінгові заняття «Стоп булінг» - тренінг «Ти і твої емоції» Крок до успіху: психологічний супровід обдарованих дітей/ С.В.Бащенко.-Х.:Вид-во «Ранок», 2016 - тренінгові заняття «Упевненість у собі як показник успішності в майбутньому» Крок до успіху: психологічний супровід обдарованих дітей/ С.В.Бащенко.-Х.:Вид-во «Ранок», 2016 |
вересень-жовтень
лютий
березень |
5-9 класи
9 клас
9 клас |
|
3 Корекція
|
||||
3.1 |
-Програма Корекційно - розвиваючих занять з адаптації першокласників до шкільного навчання "Я – першокласник!" Наумова В. П. Педагог-психолог МДЗЗ «Великогодична ЗОШ» -Корекція дезадаптації першокласників «Адаптація першокласників до школи» (Белік Л.М.) |
грудень-січень |
учні 1 - го класу |
|
3.2 |
Корекція дезадаптації п’ятикласників Групові заняття: програма адаптації «Перший раз у 5 клас» Є.Коблик |
листопад-грудень |
учні 5-го класу |
|
3.3 |
Програма адаптаціоного періоду для учнів 9-го класу Титова Олена Сергіївна |
грудень-лютий |
учні 9-го класу |
|
3.4 |
Програма «Діти та війн. Навчання технік зцілення» |
Протягом року (за потребою) |
Учні 5-9 кл |
|
3.5 |
Програма корекції стресових розладів і тривожності у дітей та підлітків Кунаєва Ірина Юріївна |
протягом року (за потребою) |
учні |
|
3.6 |
Підвищення стійкості до переживання наслідків стресу школярами після психотравмувальних подій , корекційно-розвиткова програма «Безпечний простір»
|
Протягом року |
Учні |
|
4.Навчальна діяльність
|
||||
4.1 |
Романовська Д.Д. Програма факультативного курсу «Основи психологічної культури особистості» |
Протягом року |
Учні 9 кл |
|
4.2 |
Сидоренко Н.О. «Психологічні перлинки для кожної дитинки» |
Протягом року |
Учні 3-4 кл |
|
5. Консультування
|
||||
5.1 |
Індивідуальне та групове консультування за результатами діагностики |
протягом року |
учні, батьки, вчителі |
|
5.2 |
Профконсультації з метою допомогти у професійному визначенні |
лютий-травень |
учні |
|
5.3 |
Консультація учнів з питань: - психологічна допомога та емоційна підтримка учнів -робота з переселенцями - Відносини з ровесниками; - відносини з протилежною статтю; - відносини з вчителями; - вибір майбутньої професії; - проблеми особистісного зростання; - результати власної діагностики; |
впродовж навчального року. |
учні |
|
5.4 |
Консультування педагогів з питань оптимізації навчально-виховного процесу |
впродовж навчального року |
педагоги |
|
5.5 |
Консультація батьків, щодо питань: - зниження тривожності , стабілізація емоційного стану -спілкування з дітьми, нормалізація відносин; -проблеми у поведінці дітей; -проблеми у навчанні дітей; -результати діагностики дітей; -особисті проблеми батьків |
впродовж навчального року |
батьки |
|
5.6 |
Консультації дітей – вимушених переселенців, дітей, постраждалих унаслідок військових дій та їх батьків щодо розвитку самооцінки, соціалізації, розвитку товариськості |
за потребою |
діти, батьки |
|
6. Просвіта
|
|
|||
6.1 |
Проведення з учнями бесід, лекцій, індивідуальних та групових консультацій з питань: - виховна година «Комп’ютерна залежність» - виховна година «Шлюб. Одруження. Дитина.» - гра-подорож «Права дітей» - відео лекторій «Правова абетка» -акція «Червону стрічку носять небайдужі» до Всесвітнього дня боротьби зі СНІДом Тренінг «Твоє життя у твоїх руках» -година спілкування “Як обминути лихо” з переглядом відеофільму “Станція призначення – життя” -відеолекторій «Порушення прав дітей:експлуатація та торгівля» -година спілкування «Коли дівчинка дорослішає» -бесіди з профілактики шкідливих звичок, пропаганди ЗСЖ серед учнів на годинах спілкування |
7-8 класи 10 клас (дівчата) 3, 4 класи 1 -2 класи 8-9 класи
6-9 класи
8-9 класи
6-7 класи 7-9 класи |
вересень січень грудень березень грудень
січень
січень
січень грудень |
|
|
-Круглий стіл із педагогами «Як говорити з дітьми під час війни». -Ознайомлення педагогів з технологіями надання першої психологічної допомоги учасникам освітнього процесу та запровадження «Психологічної хвилинки» під час уроків |
Вересень |
Педагоги |
|
6.2 |
Виступи на батьківських зборах (повідомлення результатів психологічних досліджень, надання рекомендацій, лекторій для батьків «Шкільні труднощі, як з ними впоратися батькам першокласника», «Психологічні особливості розвитку дитини підліткового віку», «Психологічна підготовка до ЗНО», «Психологічні особливості адаптації дитини до шкільного навчання», «Як допомогти дитині у виборі майбутньої професії», «Самопізнання як основа психологічного здоров’я» |
за запитом адміністрації, класних керівників |
батьки учнів 1-9-х класів |
|
6.3 |
Виступи на педагогічних радах (за планом роботи педрад).Підготовка буклетів, пам’яток тощо |
за планом |
педагоги |
|
6.4 |
– інформування з проблем торгівлі людьми; – інформування з питань запобігання та протидії домашньому насильстві в умовах воєнного стану в Україні; – формування у здобувачів освіти національних та європейських цінностей;
|
Протягом навчального року |
Учасники навчально-виховного процесу |
|
6.5 |
Інші виступи |
за запитом |
|
|
6.6 |
Дистанційна робота:
|
в умовах карантину |
батьки, вчителі, учні |
|
7. Інше
|
|
|||
7.1 |
Складання аналітичного звіту соціально-психологічної служби за рік |
травень |
кабінет психолога |
|
7.2 |
Щоденне оформлення документації |
щоденно |
кабінет психолога |
|
7.3 |
Розробка корекційних і розвивальних програм |
протягом року |
бібліотека |
|
7.4 |
Підготовка виступів для в/г, батьківських зборів, м/о, педрад |
згідно плану |
бібліотека |
|
7.5 |
Підготовка тренінгів, диспутів |
зротягом року |
бібліотека |
|
7.6 |
Участь у науково-методичних семінарах соціальних педагогів та психологів |
протягом року |
|
|
7.7 |
Педагогічна самоосвіта, робота з методичною літературою |
протягом року |
бібліотека, метод. каб. |
|
7.8 |
Складання банку даних психологічного інструментарію |
протягом року |
кабінет психолога |
|
7.9 |
Створення та оновлення стендів соціально-психологічної служби |
протягом року |
бібліотека |
|
7.10 |
Зв’язки з громадськістю: -Відвідування учнів вдома, бесіди з батьками. -Відвідування батьків за місцем роботи -Відвідування різних служб з метою консультацій -Співпраця з педагогами та психологами навчальних закладів -Взаємодія з органами виконавчої влади та громадським самоврядуванням -Співпраця з медпрацівниками -Взаємодія з недержавними громадськими організаціями. |
протягом року
при необхідності |
окрема кат. Дітей |
|
Практичний психолог Катерина СОКОЛ